Benieuwd naar meer?

Contacteer ons

stadspark
  26 april 2022

Brede lanen en een stadspark: zo zal de Hasseltse stationsbuurt eruitzien

Het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor de stationsbuurt in Hasselt is klaar. “De buurt moet verkeersveiliger en groener worden”, zegt schepen Marc Schepers. Concreet komt er een park van 2 hectare, schuift het busplein op en komen er brede lanen.

Het nieuwe RUP behandelt het hele gebied tussen de kleine en de grote ring, met het station en het gerechtsgebouw als centrale punten. “We hebben het gebied opgedeeld in drie grote deelzones die elk hun eigen karakter en aanpak zullen krijgen, waardoor er ook los van elkaar kan gewerkt worden om het eindresultaat te versnellen”, zegt mobiliteitsschepen Marc Schepers.

Bampslaan
“De Bampslaan moet de toegang vanuit de stad richting stationsbuurt worden, maar tegelijk ook een gezellige loop- en fietsroute richting centrum. Om de straat verkeersveiliger te maken komt er meer groen en meer plaats voor fietsers en voetgangers. Dat moet ook de leefbaarheid voor buurtbewoners, handelaars en horeca vergroten. Het busverkeer willen we in de Bampslaan zo veel mogelijk indijken, om dat comfortgevoel te verhogen. De auto blijft er welkom, en omwille van de handelszaken blijft ook kortparkeren mogelijk.” In deze zone zullen de veranderingen het snelst merkbaar zijn. De afbraakwerken vorderen er snel. Binnenkort beginnen zowel op de Bampslaan als in de Frans Massystraat de eerste bouwwerken.

Bampslaan

Stationsplein
Aan het station zelf komt er een grondige opwaardering en herschikking. “Waarbij het stationsplein en het Monseigneur Broekxplein aangepakt worden. Het busstation schuift een eind op richting gerechtsgebouw en komt zo aan de zijkant van het plein te liggen. Daardoor ontstaat er voor het station een enorme vrije ruimte die we omvormen tot een grote groene plek die de mensen echt verwelkomt als ze in Hasselt het station uitstappen. Om de veiligheid van fietsers en voetgangers te verhogen komen er duidelijke, voorbehouden paden.”

Van hieruit zijn er ook aansluitingen naar de hele stad, met onder meer een wandel- en fietsbrug naar Runkst en paden richting Quartier Bleu en de 11de Liniesite. “Voor de mensen die met de wagen naar het station komen, is er een kiss-and-ride. In dit plan zit ook de vernieuwing van het stationsgebouw, waarvoor we in overleg zijn met de NMBS en Infrabel. Er zijn ook daar mogelijkheden om tot mooie oplossingen te komen, met behoud van het huidige gerenoveerde gebouw. Dat zou kunnen door het station uit te breiden na de afbraak van de vroegere ABX-gebouwen.”

In de hele stationsbuurt moet leefbaarheid centraal staan. Burgemeester Steven Vandeput (N-VA): “We hopen dat de buurt, samen met het vernieuwde station, de allure zal hebben die bij een echte toegangspoort voor Limburg en Vlaanderen hoort. En tegelijk zijn we ervan overtuigd dat deze ingrepen de stationsbuurt weer schwung gaan bezorgen.”

Stationsplein

Esplanade
Vanaf het stationsplein tot aan de grote ring loopt de zone die we Esplanade noemen”, legt schepen Schepers uit. “Doorheen dit langgerekte gebied worden groene fiets- en wandelverbindingen voorzien. De fietsbrug richting Runkst zal ook hier vertrekken, tussen het stationsplein en het gerechtsgebouw. Aan beide kanten van het gerechtsgebouw komen er tegen de sporen nieuwe initiatieven en gebouwen voor kantoren, handel en recreatie. Helemaal nieuw is een 2 hectare groot buurtpark met vijver, waar we graag buurtfuncties voor de stationsomgeving en de Heilig-Hartwijk in onder willen brengen.”

Het ruimtelijk uitvoeringsplan passeerde dinsdagavond de Hasseltse gemeenteraad en nu start een openbaar onderzoek. Is ook dat klaar, dan kan het officieel vastgesteld worden en kunnen ontwerpers en later aannemers worden aangesteld. Met de Bampslaan en het park wil men nog deze legislatuur van start gaan.

Terug naar overzicht